Fashion.ED richt zich op de mode-industrie welke wordt beschouwd als de op één na grootste vervuiler ter wereld. Om milieuvriendelijke mode te stimuleren, wil Fashion.ED ondernemersvaardigheden van studenten stimuleren en hen motiveren om de eco-fashion sector te omarmen.

Om dit te kunnen bereiken, helpen we de onderwijsinstellingen, studenten en professionals om met behulp van het Fashion.ED project hun kennis en vaardigheden op het gebied van duurzaamheid, eco-design en circulaire economie te vergroten zodat overtollig afval, schadelijke chemicaliën en water en bodemverontreiniging kunnen worden tegengegaan. Het doel is om eco-modeondernemers te helpen om een bloeiende en duurzame onderneming neer te zetten waarbij we de inspanningen van de ondernemer voor de circulaire economie en ecodesign in de textiel-, kleding- en mode-industrie ondersteunen.

In 2021 ontstonden in Europa 85 “Unicorns”, nieuwe technologiebedrijven met een waarde van $ 1 miljard of meer. Helaas werden velen van hen gedwongen Europa te verlaten, een enorm verlies van banen, intellectueel eigendom en braindrain.

JRC 2022 rapport ” In search of EU unicorns”, beschrijft dat deze trend zich voortzet. Bedrijven als Just Eat, Skype, Transferwise of UiPath (onder andere) van Europese oorsprong bieden nu duizenden banen en doen investeringen van miljarden vanuit hun hoofdkantoor buiten Europa.

Projectregio’s ervaren ook deze uittocht van start-ups in spe en moeten maatregelen nemen om de grote Unicorn Hubs in de hoofdsteden van de EU en de VS tegen te gaan.
Partnerregio’s willen zich onderscheiden door middel van verschillende ‘little valleys’ die ruimte bieden voor experimenten waarbij de lokale gemeenschap als proeftuin wordt gebruikt voor toekomstige unicorns. Deze ‘kleine valleien’ willen unicorns die willen groeien volgens EU-waarden zoals respect voor mensenrechten, vrijheid, democratie en gelijkheid behouden en aantrekken. Deze waarden vormen de essentiële basis om ‘valleys’ te onderscheiden van andere hubs, vooral die in de VS en het Verre Oosten, waardoor strategische differentiatie voor de regionale ‘valleys’ wordt gecreëerd.

Door de uitwisseling van ervaringen tussen regio’s zullen partners regionale ervaringen delen en de Harvard CASE-methode gebruiken om collegiale uitwisselingen tot stand te brengen en het vergaren van kennis tussen partners te vergemakkelijken, naar verwachting 9 beleidsinstrumenten te verbeteren in de eerste 36 maanden van het project.

 

Wat is CE4RT?

Het CE4RT project is een transnationaal samenwerkingsproject dat een netwerk van toeristische mkb’s ondersteunt in vijf Europese partnerhubs op het gebied van duurzaamheid, circulaire economie en regeneratief toerisme. Dit project richt zich op toeristische mkb’s en biedt ze instrumenten om een circulaire langetermijnstrategie in hun regio te implementeren en om bij te dragen aan de blijvende veerkracht, levensvatbaarheid en concurrentiekracht van de industrie. Er zullen 80 mkb-bedrijven uit het netwerk worden gekozen om deel te nemen aan dit project. Hen wordt kennis en training geboden op basis van de specifieke behoeften en hoever men al gevorderd is op de eigen duurzame reis.

Hiervoor ontwikkelden we een reeks activiteiten, zoals trainingsseminars, mentorschap, coaching, gemeenschapsevenementen en kennismakingsreizen. Er zal bovendien een kennisbank worden opgericht en verspreid worden op verschillende platforms, niet alleen voor de deelnemende kleine en middelgrote ondernemingen binnen de toerismesector. Deze kennisbank zal ook beschikbaar worden gesteld aan alle toerismebeoefenaars in heel Europa en aan instellingen voor hoger onderwijs. Er zal een innovatieve methode worden gebruikt waarbij het concept van ‘Leaders and Learners’ wordt gebruikt waarbij 2 mkb-deelnemers uit elk deelnemend vakgebied worden gekozen om op te treden als leiders binnen de gemeenschap voor het faciliteren en implementeren van circulaire toerismepraktijken.

Belanghebbenden uit het vakgebied toerisme uit heel Europa zullen worden uitgenodigd om een virtuele conferentie bij te wonen van waaruit de resultaten van dit project kunnen worden gedeeld. Het CE4RT project stemt af op en draagt bij aan een aantal duurzame ontwikkelingsdoelstellingen (SDG’s) en doelstellingen van een reeks beleidsinitiatieven van de EU en de VN waaronder de Europese Green Deal; EU Covid 19-herstelkader; EG-actieplan voor een circulaire economie; UNWTO ALULA-kader; UNWTO-overgang naar een groene reis- en toerisme-economie.

Wat zijn de doelen van CE4RT?

  • Een peer-to-peer gerichte aanpak en kennisoverdracht ontwikkelen tussen toeristische mkb-bedrijven, consortiumpartners en het bredere Europese toerisme-ecosysteem met betrekking tot de circulaire economie en circulaire bedrijfsvoering.
  • Trainingen ontwikkelen voor toeristische mkb-bedrijven ten behoeve van het behalen van duurzaamheidscertificering en de meest haalbare en geschikte programma’s voor elke sector vinden.
  • Om toeristische mkb’s te ondersteunen bij het toepassen van innovatieve, circulaire toerismepraktijken die een door de gemeenschap geleide, holistische benadering omvatten. Dit richt zich niet alleen op de welvaart van de reisbestemming, maar ook op de mensen en de planeet zoals omschreven door de UNWTO (2021) en de doelstellingen van verschillende SDG’s.
  • De principes van de circulaire economie op korte termijn en circulair toerisme op de lange termijn integreren in de bedrijfsontwikkeling en waardeketen van het mkb in het toerisme.
  • Om toeristische mkb’s in staat te stellen hun toeristisch aanbod te promoten met behoud van het ethos, de cultuur en het erfgoed van de bestemming.
  • Een innovatieve aanpak creëren voor het monitoren van de impact (sociaal, ecologisch en economisch) van regeneratieve toerismepraktijken op toeristische bestemmingen.
  • Om de rol van de bezoeker als ambassadeur voor circulair toerisme op een bestemming te waarborgen. Dit kan door middel van de  instandhoudingsacties van het mkb zelf maar ook doordat positieve ervaringen van de gasten leiden tot positieve mond-tot-mondreclame en herhaalde bezoeken.

Structuur van de projectorganisatie

Het CE4RT project wordt gefinancierd door het programma SMP-COSME-2021-TOURISME (COVID-19 Recovery Through Sustainable Tourism Growth and SME Support). De projectactiviteiten zijn verdeeld in 6 werkpakketten (WP’s), elk met een vastgestelde reikwijdte en doelstelling.

Lijst van deelnemers:

https://ce4rt.euproject.site/smes/

Partners:

Munster Technological University, (MTU), Ireland

Rol: Project participant, Coordinator

Verantwoordelijkheden: Lead Partner WP1, Joint lead partner WP3, Lead partner WP6

 

 

Iceland Tourism Council (ITC), Iceland

 

 

Rol: Project participant, Partner

Verantwoordelijkheden: Joint lead Partner WP2

 

 

Stichting Business Development, (BDF), Netherlands

Rol: Project participant, Partner

Verantwoordelijkheden: Joint lead partner WP5

 

 

 

Dingle Peninsula Tourism Alliance , (DTPA), Ireland

 

 

Rol: Project participant, Partner

Verantwoordelijkheden: Joint lead Partner WP2

 

 

 

The Tourism Space (TTS), Ireland

 

 

Rol: Project participant, Partner

Verantwoordelijkheden: Joint lead Partner WP3

 

 

 

 

Eastsavo Educational Federation, (SVCS), Finland

Rol: Project participant, Partner

Verantwoordelijkheden: Lead Partner WP4

 

Danmar Computers, Poland

 

 

Rol: Project participant, Partner

Verantwoordelijkheden: Joint lead Partner WP5

 

 

 

“Gefinancierd door de Europese Unie. Standpunten en meningen zijn echter alleen die van de auteur(s) en weerspiegelen niet noodzakelijkerwijs die van de Europese Unie of de Europese Innovatieraad.

Raad en Uitvoerend Agentschap voor het mkb (EISME). Noch de Europese Unie, noch de subsidie verlenende autoriteit kan hiervoor verantwoordelijk worden gehouden”

 Project: 101085456 — CE4RT — SMP-COSME-2021-TOURSME

Na het succes van LEADER een aantal jaar geleden, is gebleken dat er nog veel meer mogelijkheden zijn binnen het project. Daarom hebben we besloten om met het consortium het project uit te breiden in de vorm van LEADER Scale-Up. Waar de LEADER app nu voornamelijk gebruikt wordt in onderwijsomgevingen, zien wij ook toepassingen mogelijk in taalontwikkeling, teambuildingsactiviteiten en culturele activiteiten. Met dit project gaan we uitzoeken hoe we de LEADER app kunnen uitbreiden op andere gebieden. Daarnaast gaan we opzoek naar nog meer leuke tools om op een leuke manier soft skills, burgerschap, duurzaamheid en meer toe te passen in trainings- en lesmogelijkheden.

Geloof jij dat intelligentie een vast gegeven is? Growth Game heeft als doel jongeren te laten geloven in de Growth Mindset en dat ze zichzelf daardoor kunnen verbeteren in elke vaardigheid. Door een innovatieve app te ontwikkelen willen we met Growth Game jongeren van 10 tot 14 jaar op scholen leren om te geloven in hun eigen mogelijkheden. Hierbij worden leraren en ouders betrokken, om zo het nut van de app en de mindset te verbeteren. Beter worden in vaardigheden gaat beter als je omgeving je daarmee kan helpen.

 

 

 

 

De bestemmingen van traditionele toeristische landen zijn clusters van kleine en middelgrote ondernemingen die toeristische diensten produceren, variërend van accommodatie en catering tot het organiseren van culturele of sportieve activiteiten voor bezoekers. Het ondersteunen van Mkb’s in de toeristische sector is van vitaal belang voor economisch herstel. Informatietechnologie helpt vooral het kleinere type van toeristische bedrijven om de productiviteit te verhogen. Een belangrijke vraag voor de toekomst van het toerisme-afhankelijke MKB is hoe ze het best mogelijke gebruik kunnen maken van informatietechnologiesystemen om zich te verbeteren. Het doel van DIGITOUR is om de toeristische sector te voorzien van een agile toolkit, die ook gebruikt kan worden door docenten en in-company trainers.

 

 

 

In PlasticValue willen we huidige en toekomstige professionals, in het bijzonder die in innovatie, productie of transformatie gerelateerde gebieden, voorbereiden op verandering; plastic afval herwaarderen (met behulp van co- creatie & co-design) en ze laten inzien hoe ze ten volle kunnen profiteren van de kansen die het biedt.

We zullen een geavanceerd leerprogramma ontwikkelen, dat een combinatie van innovatieve en groene sectorale vaardigheden biedt om tot herwaardering van plastic afval te komen. PlasticValue zal casestudies ontwikkelen met praktische voorbeelden , een trainingsprogramma en handleidingen voor stakeholders om de PlasticValue aanpak te implementeren.

 

 

 

ENTRUST is een training- en ontwikkelingsprogramma waar 50-plussers worden ondersteund bij het inbrengen van een idee voor een duurzaam toerisme bedrijf van concept tot commercialisering.

 

 

Verhogen van het aantal jongeren dat gaat ondernemen en een bedrijf begint, Lees meer